Sjakie en de chocoladefabriek

Bespreek een personage of een stukje van een boek naar keuze, dat was Mona’s schoolopdracht.  Ze droomt van het geweldige snoep waar Roald Dahl over vertelt in Sjakie en de chocoladefabriek. Dus gingen we aan de slag… 

 

paragraph

 

 

“Heerlijk spul, aflikbaar behangselpapier,” riep meneer Wonka voorthollend, “er staan plaatjes van vruchten op: bananen, appels, sinaasappels, druiven (…)” “Het behang is bedrukt met plaatjes van al die vruchten, en als je het plaatje van een banaan likt dan proef je banaan.”

 

paragraph

 

Vlug begon Sjakie te lezen wat er op de kaartjes naast de knopjes stond

KAAKKLEVERS VOOR PRAATGRAGE OUDERS

GECONFIJTE POTLODEN OM OP TE ZUIGEN

(…)

Je ziet hoe we potloden – voor de hele klas trouwens – omtoverden in een soort van lolly’s. Bij de kaakklevers voor praatgrage ouders dachten we aan dikke brokken caramel.  Dat probeerden we één, twéé, drie keer…  maar na de derde rookpluim in huis besloten we bij het wegschrapen van de restjes om op te geven 😉

paragraph

 

“Daar!” riep meneer Wonka, terwijl hij op en neer huppelde en met de gouden knop van zijn wandelstok naar de grote bruine rivier wees. “Allemaal chocola!  Iedere druppel van de rivier is hete gesmolten chocola van de fijnste kwaliteit. De allerfijnste kwaliteit.” (…) “En hoe vinden jullie mijn bomen?” riep hij wijzend met zijn stok. “En mijn beeldige struiken? Zijn ze niet mooi? Ik zei al dat ik lelijke dingen haat! En natuurlijk zijn ze allemaal eetbaar!” (…) “Vinden jullie mijn gras en mijn boterbloemen niet beeldschoon? Dat gras waar jullie nu op staan, lieve kleinen, is gemaakt van een nieuw soort zachte suiker (…)”

IMG_7507

 

Wie me op weg kan zetten voor goeie karamellen mag het laten weten 😉

Receptje nodig iemand …?

 

 

 

 

 

Geef een reactie

